Tips voor het eten van groente

 

 

·         Gekookte groente heeft zijn bio-energetische waarde of levenskracht verloren.  Tracht bij elke maaltijd met groente toch wat rauwe groente toe te voegen bvb. enkele schijfjes komkommer, courgette, enkele radijsjes, een tomaat, wat gesneden witlof, geraspte wortel, enkele blaadjes sla, enkele champignons of andere paddestoelen enz.

·         Mensen met een gevoelige maag en darmen kunnen bij rauwe groente verteringsmoeilijkheden ondervinden.  Dit komt door de cellulose en ruwe vezels in groente.

·         Een aantal groenten bevatten voor mensen met een zwakke spijsvertering irriterende stoffen zoals mosterdolieglycosiden, te vinden in : peterselie, ajuin, knokloof, prei, sjalotten, mosterdzaad, waterkers, tuinkers, radijs, rammenas, kolen (bloemkool, broccoli, spruitjes, savooi, enz.), koolrabi, mierikswortel enz.  Gekookt verteren deze meestal beter behalve ajuin, knokloof.

·         Met een blender kan men rauwe groentes heel fijn mixen.  Men neemt wat gekookte groente met het kooknat, doet dit in de blender, voegt er salade, champignons, witlof, komkommer, paprika, enz. aan toe, samen met wat kruiden en mengt dit tot een groentesoep of –puree.

·         Bij groente is het altijd goed wat vet in de vorm van een oliesausje te gebruiken; de groenten blijven dan langer in de maag en kunnen beter verwerkt worden.

·         Sommige mensen ondervinden last van het eten van paddestoelen.  Het verwijderen van de steeltjes kan helpen.  Dit geldt ook voor het verwijderen van de schil van paprika en komkommer, courgette of augurk.

·         Groente laat zich uitstekend combineren met zetmeelrijke voedingsmiddelen (granen, aardappelen) of met eiwitrijke voedingsmiddelen (kaas, vis, enz.).  Voor wie op de voedselcombinaties wil of moet letten, is het nuttig te weten dat brood zich het beste laat combineren met groente.   Groente en fruit samen laten zich niet goed combineren en kunnen aanleiding geven tot verteringsklachten bij mensen die er gevoelig voor zijn.

·         Als men sap wil persen, dient men er rekening mee te houden dat veel groente nogal bitter smaakt.  Daarom is een gemengde groentesap aanbevolen met wortelen of tomaten als basis, waaraan men dan andere groente en ev. kruiden toevoegt.  Is men de smaak gewoon, dan kan men ook komkommer als basis gebruiken.

·         Als u voor de eerste keer een bepaald soort groente probeert, gebruik er dan een beetje van om te zien hoe het u bekomt.  Eet u bvb voor de eerste keer van uw leven shiitake-paddestoelen, eet er  dan bvb twee niet ineens 50 gram.

·         Hebt u spijsverteringsklachten, begin dan met kleine hoeveelheden rauwkost, eet geen heel bord met rauwe groente.  Je kunt bij gekookte groente wat rauwe groente toevoegen zoals geraspte wortel, zuurkool, enz.

·         Vergeet niet regelmatig scheuten of kiemen te eten, vb. luzernescheuten (=alfalfa), preischeuten, rode koolscheuten, aspergescheuten, hopscheuten, sojascheuten.  Deze hebben een hoge vitaminewaarde en een uitstekende verteerbaarheid.  Er bestaan ook bamboescheuten, alleen in conserven te krijgen, vb in Aziatische winkels; deze zijn bijzonder waardevol omwille van het hoge siliciumgehalte, erg nuttig voor beenderen, ligamenten, haren, nagels, huid,...

·         Sommige groente die zich niet zo makkelijk laat klaarmaken kan men ev. in glas kopen zoals asperges, artisjokharten, enz. en deze aan de gekookte of rauwe groente toevoegen.

·         Bij verteringsproblemen, kun je rauwe groente koken of persen tot sap.

·         Men kan versgeperst sap in de winter wat opwarmen tot lichaamstemperatuur.  Veel groente wordt nl. bewaard in de koelkast of de kelder en dit kan als sap voor teveel afkoeling zorgen en dat is niet goed in de winter.

·         Er zijn enkele rauwe groenten die ook voor mensen met een zwakke spijsvertering weinig problemen opleveren : rijpe tomaten, luzernescheuten, zuurkool.

·         Een mengeling van wortelsap, wat bietensap en wat komkommersap helpt gassen in de darmen te verdrijven en is goed voor de peristaltiek van de darmen.

·         Er zijn ook melkzuurgefermenteerde groentesappen beschikbaar zoals rode bietensap, wortelsap, zuurkoolsap, seldersap

·         Rauwe bladgroenten zoals salade, veldsla, spinazie, bladselder, andijvie enz. kunnen bij een aantal mensen spijsverteringsmoeilijkheden geven, bij andere dan weer niet.  Het valt te proberen deze zeer fijn te snijden en goed te kauwen.

·         Sommige groenten kunen aanleiding geven tot gasvorming door bepaalde stoffen of door een gelijktijdige aanwezigheid van een min of meer gelijke hoeveelheid eiwit en zetmeel : bonen, erwten, kolen

·         Meng geen groente en fruit samen in sappen of gerechten.

·         Er zijn een aantal groentes die men rauw kan eten hoewel men dit niet gewoon is: geschilde asperges, paddenstoelen, spinazieblaadjes,…

·         Drink groentesap steeds traag en speeksel het goed in.

·         Vers bio wortelsap kan als kuur dienen voor een goede leverontgifting.

·         Bij groentesap, -soep, of -schotel, kunnen altijd waardevolle gedroogde kruiden gevoegd worden in poedervorm zoals paardebloemblad, heermoes, alfalfablad, chlorella enz.  Deze kan men krijgen bij Groene Dag te Ninove (verzenddienst), zie www.groenedag.org  Het beste groene supplement is wellicht het ABC-poeder (alfalfablad, barley green, chlorella) van Groene Dag dat dankzij barley green (gerstebladpoeder) een nogal zoete smaak heeft en door de synergetische werking van drie groenen een ruim werkingsspectrum heeft.

·         Ook andere kruiden zoals gember, curcuma, basilicum, munt enz. verwennen het gehemelte.

·         Soms kan men groente krijgen met de wortels er nog aan bvb prei, selder, sla.  Dit biedt het voordeel dat men ze thuis in water kan zetten, zodat ze langer vers blijven en de bio-energetische waarde behouden blijft.

·         Wist je dat je van pompoen ook frietjes kunt snijden en bakken?

·         Nogal wat mensen voelt zich ‘loom’ na het eten van een warme maaltijd.  Voor een deel is dit te verklaren door het feit dat het bloed naar de spijsverteringsorganen gaat, waardoor er minder bloed en zuurstof voor de hersenen en spieren beschikbaar is.  Een andere verklaring kan de hoeveelheid voedsel zijn: met een volle maag is het moeilijk om te werken.  Een minder bekende verklaring is het feit dat het immuunstelsel op gekookt voedsel reageert als iets onnatuurlijk en we zien dan een stijging van de witte bloedlichaampjes en andere immuuncellen om de ‘vijand’ te lijf te gaan.  Deze reactie kunnen we begrijpen vanuit natuurhistorisch kader: alle dieren eten immers hun voedsel rauw, zo ook de mens in de oertijd.  Alleen de mens kookt zijn voedsel; het immuunsysteem reageert echter nog altijd zoals in de oertijd en herkent gekookt of gebakken voedsel als lichaamsvreemd en er treedt een verdedigingsreactie op.  Deze reactie kan voor een goed stuk verminderd of voorkomen worden door vóór het eten een portie rauwe groente te eten vb salade, geraspte wortelen, schijfjes komkommer, enz.

·         In vergelijking met biologisch fruit, is de prijs van biologische groente soms nog redelijk te noemen.  Biologisch gekweekte of wilde vruchten, groenten en kruiden bevatten salvestrolen die nagenoeg ontbreken in chemische landbouwgewassen.  Dit zijn stoffen die de plant aanmaakt vnl in de buitenste delen van vruchten en wortels, om zich te beschermen tegen insecten, virussen, bacteriën, schimmels, UV-licht.  Planten geteeld met bestrijdingsmiddelen, worden minder aangespoord tot het aanmaken van salvestrolen.  Deze hebben sterke celbeschermende effecten op de mens, vergelijkbaar met antioxidanten.   Biologische voedingsmiddelen hebben ongeveer 30 maal meer salvestrolen dan niet-biologische.  Verder hebben ze kankerwerende eigenschappen, werken bloedverdunnend, relaxerend op de vaatwanden, ontstekingsremmend, bloedsomloopverbeterend, fyto-oestrogene eigenschappen nuttig bij de menopauze en osteoporose.  Verder nuttig bij dementie, astma, chronische luchtwegeninfecties.

Volgens een langdurig onderzoek van prof. Potter en prof. Burke van een Engelse universiteit zijn er waarschijnlijk niet meer dan 50 voedingsmiddelen waarin salvestrolen terug te vinden zijn.  Voor groente gaat het om broccoli, spruiten, komkommer, courgette, groene groenten, artisjokken, asperges, pompoen, aubergine, waterkers, rucola, alle koolsoorten, pepers, taugé, wilde wortelen, selderie, olijven.  Voor kruiden gaat het om peterselie, basilicum, rozemarijn, tijm, salie, munt, paardenbloem, rooibos, weegbree, rozenbottel, mariadsitel, meidoorn, kamille, agrimonie, citroenverbena.  (bron: Bliss, maart 2010, p.33)

Geraadpleegde literatuur:

Dries, J., Brochures, Arinus, Genk, s.a.

Dries, J., Voedingsadviezen, Arinus, Genk, 2000

Faché, W., Gezond  ontbijten, Publi Media VIOW, Laarne, 2005

 

 

© Luc Van Oost – gezondheidstherapeut – www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.  Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.  De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.  Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.  De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.