Tips bij het eten van fruit

 

Nogal wat mensen melden allerlei klachten ivm het eten van fruit.  Ze willen graag gezonder eten, maar worden dan geconfronteerd met klachten, en dit werkt natuurlijk ontmoedigend en demotiverend.  Alles in het leven moet geleerd worden, en dit geldt ook voor het eten van fruit...

 

Algemene gezondheidsvoordelen van fruit (en groente) :

·         Ontzurend (reuma, jicht, osteoporose, kanker, enz.)

·         Vochtafdrijvend (hoge bloeddruk, waterzucht, oedeem, overgewicht)

·         Antiseptisch (infecties)

·         Rijk aan vezels en zuren: prikkelen darmen tot peristaltiek, stoelgangbevorderend

·         Kalmerend en ontspannend op het zenuwstelsel

·         Bloed- en huidreinigend

·         Nuttig bij lever- en galproblemen

·         Afslankend 

·         Verse vitaminen, mineralen, sporenelementen en enzymen die goed worden opgenomen dankzij de bio-energie, het hoge gehalte aan organisch water en de vruchtzuren

·         Rijk aan antioxidanten, die vrije radicalen neutraliseren

·         Basenoverschot

·         Bio-energetische waarde (levenskracht); de biofotonen zorgen voor een betere opname en omzetting

·         Verbetert de waterhuishouding

·         Rauwkost

·         Verbetert de darmflora en vandaaruit de immuniteit

·         Bio-actieve stoffen of fytochemicaliën: polyfenolen, carotenoïden (pigmenten; alfa- en betacaroteen, luteïne, zeaxanthine, lycopeen...), fyto-oestrogenen

·         Weinig belasting van het spijsversteringsstelsel daar de mens reeds van bij zijn ontstaan het verteringsstelsel bezit van een fructivoor

·         De spijsvertering is de functie van het lichaam die de meeste energie vraagt: door de lichtverteerbaarheid van fruit wordt energie gespaard ten gunste van andere metabole processen bvb immuniteit, zelfgenezend mechanisme, cognitieve processen, enz.

·         Enkelvoudige suikers zijn direct opneembaar

·         Lage glycemische index

·         Invloed op de bloedviscositeit (interactie met bloedverdunners, gelieve met uw arts te overleggen)

 

 

Tips en aandachtspunten:

 

Vers fruit:

·         Zorg er altijd voor dat het fruit rijp is.  Onrijp fruit kan spijsverteringsstoornissen veroorzaken. Het is helaas zo dat fruit al te vaak te vroeg geplukt wordt van de bomen, waardoor ze erna soms niet meer kunnen rijp worden.  Een aantal vruchten die problemen op dit vlak geven: sommige soorten mango’s, kiwi’s, pruimen,…  Ze worden dan precies nooit rijp, ze gaan dan rotten vóór ze ooit rijp zijn geworden.  Consumentenactie: breng ze indien mogelijk terug naar de verkoper, en klaag erover.

·         Soms moet men wel weken wachten voor het fruit rijp is dat men in de winkel koopt.  Een oplossing is de aanleg van een voorraad appels, deze kunnen zelfs rijp lang bewaren.  Als men geen ander rijp fruit heeft, kan men dan nog altijd appels eten.  Ook druiven kan men zowat heel het jaar kopen, deze zijn vaak rijp, wat je kan herkennen als ze zacht indrukbaar zijn..  Opgelet: een gele banaan is geen rijpe banaan, wacht tot deze voldoende bruine vlekjes heeft, de zgn ‘sproeten’

 

                                               Eet fruit altijd rijp
Eet fruit nooit na een maaltijd

 

                                    Spoel fruit steeds goed af onder de kraan
Eet nooit fruit koud uit de koelkast of de kelder

 

                                    Poets je tanden niet na het eten van zuur fruit
Eet rustig en geniet van het geschenk van de natuur

 

·         De zuren in fruit, de zgn. vrije zuren, mogen niet verward worden met de gebonden zuren zoals in de tekst over het zuur-basenevenwicht uitgelegd, en dragen dus niet bij tot reumatische klachten.  Integendeel, fruit heeft een basenoverschot.

·         Omdat zuursmakende vruchten ontzurend zijn, mag ons dit niet ertoe doen besluiten om de zuurste vruchten te kiezen.  Ook deze vrije zuren moeten geneutraliseerd worden.  Een aantal mensen hebben daar last mee en ondervinden allerlei gezondheidsklachten als gevolg daarvan.  Daarom het advies : van de vruchten die tot de zure vruchten gerekend worden, neem steeds de zoetste !  Neem de zoetste sinaasappels, zoetste ananas, zoetste druiven, de zoetste appels enz.  Eet je toch een zure vrucht, combineer deze dan zo mogelijk met een zoetere.

·         In geval van spijsverteringsproblemen kan het aangewezen zijn slechts één soort fruit te eten bij het fruitontbijt of als tussendoortje.  De meningen zijn verdeeld over het feit of zure vruchten zich goed laten combineren met zoete vruchten of niet vb. banaan met kiwi.  Men kan het dus best zelf uitproberen.  Er wordt aangeraden niet meer dan drie soorten fruit te eten bij elkaar.  Heeft u geen bijzondere last van de vertering, dan is er geen bezwaar allerlei soorten fruit bij elkaar te eten.  Van sommige vruchten kan men immers maar weinig eten omdat ze te zuur zijn vb. kiwi, ananas, rode aalbessen of omdat ze te prikkelend zijn op de stoelgang vb. pruimen, peren, sinaasappel of omdat ze te duur zijn vb. bosbes.  Desgevallend kan men deze combineren met vruchten waarvan men een grotere hoeveelheid kan eten vb. appels, druiven, bananen.

·         Nogal wat mensen melden problemen met meloenen.  Meloen kan men best volledig afzonderlijk eten omdat dit maag en darmen zo snel doorloopt dat alles wat men erbij eet en de opname vertraagt, kan leiden tot gisting.  Als men watermeloen neemt, kan men best vragen aan de verkoper of deze rijp is; een ervaren fruithandelaar vb bij de Marokaan of Turk, weet hoe hij rijpe watermeloen kan herkennen (de zgn kloptechniek).  Indien u een onrijpe watermeloen koopt van 5kg en deze opensnijdt en ontdekt dat deze niet rijp is, bent u genegerd of “gesjareld”.

·         Het is niet omdat rijp fruit zo mals kan zijn, dat men het maar lekker ineens door de keel naar binnen moet laten glijden.  Ook fruit dient ingespeekseld te worden, met andere woorden : neem je tijd !

·          

·         Er zijn mensen die uit principe alleen voeding willen gebruiken uit eigen streek.  Dit is erg begrijpelijk en aanvaardbaar.   Niettemin is de mens van oorsprong niet afkomstig uit deze streken, waar hij dankzij hulpmiddelen als kleding en verwarming kan overleven, maar uit de subtropen/tropen.   Men kan zich beperken tot appels, peren, pruimen, kersen, bessen enz. maar bij het zien, ruiken en proeven van een lekkere, rijpe mango loopt het water toch in de mond, laten we eerlijk zijn.  Daarom mogen we geen bezwaar maken tegen tropisch fruit zoals mango, avocado, passievrucht, lychees, olijven, verse vijgen, enz.  Het geeft ons een glimp van het verloren paradijs.

·         Het beste ogenblik om fruit te eten is ‘s ochtends op nuchtere maag en tot 12u.  Op andere ogenblikken van de dag kan het ook heel goed, maar er zijn mensen met spijsverteringsproblemen bij wie dat niet goed afgaat.  Zij zijn beter zich te beperken tot de voormiddag.

·         Meng liever geen olie in fruitgerechten, dit kan op de maag en de lever blijven liggen, in tegenstelling tot slagroom.

·         Veel vruchten hebben pitjes vb granaatappel, cactusvrucht, mispel, dadel, druiven.  Het is beter deze pitjes niet mee op te eten om darmkrampen te vermijden.  Men speekselt of zuigt in de mond in feite het sap of het vruchtvlees van de pitjes af, slikt dit sap of vruchtvlees door waarna men de pitjes met een lepeltje uit de mond neemt en op een bord legt.  Soms kan men de pitjes vóór het eten verwijderen vb in geval van druiven, dadels of watermeloen.

·         Wees voorzichtig met pompelmoes.  Deze vrucht wordt gemetaboliseerd door het leverenzym cytochroom P450, dat ook verantwoordelijk is voor de afbraak en eleminatie van veel medicamenten o.a. voor hoge bloeddruk, pijn, allergieën, depressie, anticonceptie, kanker, cholesterol.  De vertering kan de lever zodanig bezighouden dat deze medicatie onvoldoende wordt afgebroken en daarmee hun werking belemmeren.  Zo kunnen vrouwen die de pil nemen en die veel pompelmoessap drinken toch zwanger raken!   Als je dergelijke medicatie neemt, kun je dus beter geen pompelmoes gebruiken.

·         Sinaasappels leiden bij veel mensen tot problemen: allergische reacties, gasvorming, diarree, enz.  Volgens biochemicus Walter Faché zijn 90% van de mensen allergisch voor sinaasappels en –sap.

·         Rijpe ananas kan geel of groenig zijn.  Bevat veel vruchtenzuren en vitamine C, waardoor de tong of mondslijmvliezen kunnen geïrriteerd raken.  Verwijder in dat geval naast de schil, ook de binnenste kern of stronk die veel draderige vezels en zuren bevat, en maak van het overige vruchtvlees een smoothie samen met bvb. banaan, verse dadels, druiven of andere en met yoghrut of room.  Zo heeft u wellicht het minste last van de vruchtzuren.  Indien u omwille van een dieet veel ananas moet eten, kan het toch raadzaam zijn, bij irritatie, om ananas slechts een paar keer per week te eten.

·         Overweeg de aanschaf van enkele keukentoestellen en hulpmiddelen zoals een sapcentrifuge, een blender, rasp, enz.  Dit vergroot de mogelijkheden qua bereiding en is ook handig voor mensen met gebitsproblemen, absorptieproblemen enz.

Volgens een langdurig onderzoek van prof. Potter en prof. Burke van een Engelse universiteit zijn er waarschijnlijk niet meer dan 50 voedingsmiddelen waarin salvestrolen terug te vinden zijn.  Voor fruit gaat het om appels, druiven, zwarte bessen, bosbessen, veenbessen, loganbessen, peren, meloen, ananas, mango, pompelmoes, appelsien, moerbeien, aardbeien, frambozen, rode vruchten, mandarijn, avocado, pruimen, vijgen. (bron: Bliss, maart 2010, p.33)

 

Gedroogd fruit

 

Fruitsap

·         Het lekkerste fruitsap is zelf geperst fruitsap.  Om praktische reden zoals tijdsgebrek,  geen zin in afwas, geen mogelijkheid op het werk, kan men fruitsap uit de winkel kopen. Dit is echter wel gepasteuriseerd, soms zelfs gezoet met suiker of gemaakt van geconcentreerde vruchtensappen (concentraat, aangelengd met water) of van onrijp fruit (vooral appel).  Als u om praktische reden fruitsap van de winkel wil gebruiken, lees dan op het etiket of het gemaakt is van 100% fruitsap, niet van concentraten, niet gezoet, liefst niet van appel.  Druivensap is een goed idee.

·         Drink sap steeds traag en speeksel het goed in.  Sap dient beschouwd te worden als voeding, niet als water.

·         Heb je last van gistingsverschijnselen bij fruitsap, dan kan groentesap een betere keuze zijn.  Gepasteuriseerd fruitsap kan makkelijker tot gisting overgaan dan zelf geperst fruitsap.   In fruitsap ontbreken de vezels, zodat het sap en de natuurlijke suikers bij een aantal mensen te weinig kans krijgt om door het maagzuur gestabiliseerd te worden en te vlug in de darm terecht komt, wat aanleiding kan geven tot gisting of diarree.  Het kan ook helpen om het sap goed in te speekselen, of er een appel bij te eten, en je tijd te nemen om het sap op te drinken en in te speekselen.

·         Heeft u last van gasvorming bij het drinken van fruitsap, dan kan u ook een probioticum aan het sap toevoegen, bvb. Symbiolact van Energetica Natura of Ultradophilus Acidophilus complex van Altissa.

·         Niet-biologisch maar ook biologisch fruit waarvan men sap perst, moet wel gewassen worden onder stromend water.

·         Bewaar geen versgeperst sap in de koelkast, want dit oxideert snel door de zuurstof in de lucht.

·         Men kan bij fruitsap ervan profiteren om waardevolle kruiden toe te voegen zoals gemberpoeder, echte vanille, kaneel, curcuma, enkele muntblaadjes, enz.

 

Uitsmijter:

In de Metro van 18 mei 2010 lezen we:

 

Brussel

Werkgevers die hun personeel gratis koffie en frisdrank aanbieden, kunnen de gemaakte onkosten volledig ingeven als beroepskosten.  Dat staat te lezen in De Zelfstandige, het halfmaandelijkse magazine van het Nationaal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

Ook broodjes worden beschouwd als een sociaal voordeel.  Opvallend genoeg geldt dat niet voor een fruitmand.  Ongezonde frisdrank is dus niet belastbaar, gezond fruit is dat wel.  Een ietwat vreemde regel, nu steeds meer bedrijven hun werknemers gezonde voeding proberen aan te bieden.

Zie ook www.nsz.be

 

Geraadpleegde literatuur:

 

De Wever, S., Uw natuurlijke voeding: fruit, Groene Nieuwsbrief, Groene Dag, Roosdaal, s.a.

De Wever, S., Smoothies uit alle windstreken, Groene Dag gezondheidsgids 6, Groene Dag ism De Levensark, Ninove/Wielsbeke, 2007

Dries, J., Voedingsadviezen, Arinus, Genk, 2000

Faché, W., Gezond  ontbijten, Publi Media VIOW, Laarne, 2005

 

 

© Luc Van Oost – gezondheidstherapeut – www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.  Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.  De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.  Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.  De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.

.