De glycemische index en de glycemische belasting

 

 

Glycemische index

 

Koolhydraten kan men indelen op basis van hun effect op de bloedglucosespiegel.

Bgin jaren ’80 ontwikkelt prof. dr. David Jenkins (Univerity of Toronto) het concept van de glycemische index.  Dit is de stijging van de bloedsuikerspiegel na toediening van het testvoedingsmiddel gedeeld door de stijging van de bloedsuikerspiegel na een equivalente hoeveelheid glucose maal 100.  Dit systeem werd oorspronkelijk in het leven geroepen ter hulp van diabetespatiënten, maar is intussen achterhaald en voorbijgestreefd.

Het zegt nl niets over de kwaliteit van een voedingsmiddel of de kwaliteit van een koolhydraat.  Er zitten een aantal tegenspraken in zoals het feit dat chocolade een lage GI heeft ondanks de vele gezondheidsnadelen ervan, dat een rijpe banaan een hogere GI heeft dan een onrijpe, dat een ongezonde drank een even goede GI heeft dan een gezond voedingsmiddel,...  De GI-theorie bevestigt echter wel dat de suikers uit fruit niet zo snel worden opgenomen als altijd gedacht werd.

In deze lijsten vindt je ook nogal wat ongezonde voedingsmiddelen terug, zelfs in de zgn. goede zone, zoals wit brood, witte deegwaren, snoep, ijs, chips, enz.   Dit zou de indruk kunnen wekken dat deze goed zijn voor uw gezondheid, terwijl dit helemaal  niet het geval is.

Ook wordt er geen rekening gehouden met voedingsprincipes zoals het zuur-basenevenwicht, de voedselcombinaties, ballaststoffen, het tijdstip waarop ze genuttigd worden, echte honger en valse honger, het goed kauwen en inspeekselen van het voedsel, de bewerking van voedingsmiddelen, de verteerbaarheid, de nadelen van sommige voedingsmiddelen zoals melk, peulvruchten, vlees; de biologische kwaliteit, aanwezigheid van additieven en contaminanten enz.  Er dreigt dus gevaar voor een eenzijdige benadering van de voeding.

 

Als criterium werd een GI van 50 genomen.  Als die onder de 50 blijft, wordt dit als goed beoordeeld, tussen 50 en 70 matig en boven 70 slecht.

Een aantal factoren zorgt voor een lage GI of trage opname zoals hoeveelheid vet in het voedingsmiddel, eiwit, ballaststoffen, gekookt of rauw, fructose (zet zich trager om in glucose), galactose uit melkproducten (idem).

Fruit heeft een lage GI, dankzij de ballaststoffen, fructose, rauwe consumptie.

Noten hebben een nog lagere GI door de grote aanwezigheid van vet en eiwit.  Ook groenten hebben een lage GI gezien ze vrij veel ballaststoffen bevatten.  Granen hebben een matige tot hoge GI, zeker in geraffineerde vorm.

 

 

Glycemische belasting

 

Biochemicus en toxicoloog Walter Faché van het VIOW stelt dat de bloedglucose- en insulinespiegel echter afhangen van de reële hoeveelheid koolhydraten in het voedingsmiddel.  Daarom voert hij het begrip glycemische belasting (GB) in, de hoeveelheid koolhydraten in een bepaalde hoeveelheid van een voedingsmiddel, vermenigvuldigd met de glycemische index van dat voedingsmiddel.  Dit geeft het effect van een bepaalde hoeveelheid van een geconsumeerd voedingsmiddel op de biochemie van het lichaam beter weer dan de GI.

 

Het voorbeeld van de wortel maakt dit duidelijk.  Volgens de klassieke GI staan worteltjes op 131.  Om nu 50g koolhydraten uit wortelen binnen te krijgen, de hoeveelheid nodig om de GI te bepalen, moet u 650g wortelen eten.  Eén wortel bevat 4g koolhydraten maal 1,31 geeft een GB van 5, 24.  Worteltjes hebben dus weinig invloed op de insulinesecretie.  Ze worden ten onrechte ongeschikt geacht voor diabetici.

 

 

In een natuurlijk voedingspatroon is het niet nodig om zich bezig te houden met dergelijke formules en lijsten die de mens nog meer in de war brengt.  De voorkeur gaat uit naar gezonde natuurlijke voedingsmiddelen gegeten volgens een paar eenvoudige voedingsprincipes.

 

Een gezonde voeding voor mensen die neigen tot overgewicht is een zetmeelarme voeding.  Veel mensen kunnen zich dergelijk voedingspatroon niet voorstellen   Onmiddellijk welt de vraag op ‘wat moet ik dan eten?’ 

Nochtans kan men gezond en volwaardig eten met een voedingswijze gebaseerd op fruit, groenten, aardappelen, noten, zaden, pitten, bepaalde melkproducten zoals karnemelk, yoghurt, kefir, platte kaas; vetten of oliën zoals koudgeperste ongeraffineerde olijfolie, lijnzaadolie, tarwekiemolie, cocosvet, palmvet; peulvruchten, kruiden, fruit- en groentesappen, gedroogd fruit, en enkele versterkende middelen zoals scheuten, honing, stuifmeelpollen, melasse, chlorella, tarwekiemen, spirulina, enz. 

Het is een beetje een kwestie van tradities durven loslaten, flexibel en creatief zijn, het opbouwen van nieuwe gewoontes en het durven verkennen van nieuwe horizonten.

 

Uiteraard kan men gerust wat aanvullen met granen, maar ook het eeuwige brood af en toe eens vervangen door andere vormen van granen, zoals wilde of zoete rijst, maïs, gekookte boekweit, gierst, quinoa, amaranth, rijstwafels, boekweitknackebrod, amasake (gefermenteerde rijst, haver of gierst), brood van de Essenen enz.

Het is de hele cultuur van brood, geraffineerd meel en geraffineerde suikers zoals confituur, choco, snoep, taart, gebak, ijscrème, koeken, witmeelproducten zoals spaghetti, pizza, macaroni, noedels, enz. die de hele insuline en diabetes hetze heeft veroorzaakt.

 

Geraadpleegde literatuur

Dries, J., Voedingsleer, Arinus, Genk, 2009

Faché, W., Gezond ontbijten, Publi Media VIOW, Laarne, 2005

http://www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl/Bloedsuiker/glycemindex.htm

 

 

 

© Lucasvo@yahoo.com  www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.  Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.  De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.  Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.  De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.