Het belang van gezond speeksel

 

 

Gezond speeksel heeft volgende functies:

 

1. Vertering:

         het enzyme amylase in het speeksel staat in voor de eerste vertering van complexe koolhydraten in de mond

         het vocht in speeksel verdunt het voedsel en zorgt voor een betere opname van de voedingsstoffen in het darmstelsel

 

2.Bescherming tegen tandcariŽs en bacteriŽle infecties door volgende stoffen aanwezig in speeksel:

         calcium- en fosfaationen helpen tegen het oplossen van apatiet in de tanden

         bicarbonaat buffert het zuuroverschot in de mond zodat afbraak en herstel van het tandglazuur beter in evenwicht zijn

         het porfyrine eiwit lactoferrine verhindert dat bacteriŽn ijzer kunnen vangen die ze nodig hebben voor hun stofwisseling; extra ijzerinname kan dus infecties verergeren.

         het enzym lysozyme breekt de celwand van bacteriŽn af

         het enzym lactoperoxidase helpt m.b.v. thiocyanaationen de bacteriŽle zuurvormingte blokkeren

         fluor en calcium spelen een rol in de remineralisatie van de tanden na een zuuraanval

 

Bij elke maaltijd of tussendoortje ontstaat er een zuurstoot.Hoe meer zuurstoten, hoe groter de kans op ontkalking van het gebit.

Geraffineerde suiker dringt al binnen 15 seconden in het tandemail.Suiker wordt door de in de mond aanwezige bacteriŽn omgezet in melkzuur en azijnzuur, verantwoordelijk voor tandbederf.Daarnaast berooft suiker het lichaam van vitamine A, B, C, D, calcium, magnesium, chroom, zink, selenium enz.

Rauw voedsel zorgt voor een grotere speekselvloed dat het gebit beter spoelt en helpt een efficiŽnter coatinglaagje op te bouwen rond de tanden, door de in deze voedingsmiddelen aanwezige glycoproteÔnen en fosfoproteÔnen, die een functie vervullen bij de hechting van de macromoleculen van het pellicle aan het tandoppervlak.

 

Voor een gezonde speekselkwaliteit:

         Vermijd alle geraffineerde suiker en suikerproducten

         Calciumrijke voedingsmiddelen

         Gebruik geen zoete of zure tussendoortjes

         Ongeraffineerde voedingsmiddelen

         Rauwe voedingsmiddelen

         Ga zuinig om met fruitsap

         Kies voor goede voedselcombinaties

         Neem alleen extra ijzer als dit medisch noodzakelijk is

         Extra magnesium elemineert overtollig toxisch fluor

         Verbeteren de speekselkwaliteit: vitamine C, zink, co-enzyme Q10

         Steeds langzaam en goed het voedsel kauwen, vooral zetmeelrijk voedsel zoals brood, aardappelen, rijst, enz.

 

Voor meer informatie over tandverzorging verwijs ik naar de tekst hierover elders op de site.

Geraadpleegde literatuur

Fachť, W., Gezond ontbijten, Publi Media VIOW, Laarne, 2005

 

 

© Lucasvo@yahoo.com www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.