Ballaststoffen of ruwe vezels of voedingsvezels

 

Dit is een verzamelnaam voor stoffen die zich bevinden in de celwand van planten en hen hun stevigheid en vorm geven.  Ze kunnen eveneens tot de complexe koolhydraten gerekend worden.  Ze zijn voor de mens niet of nauwelijks te verteren, maar ze hebben wel een belangrijke functies.  Men zou ongeveer 15 à 22g ballaststoffen per dag moeten binnenkrijgen.

Ze zijn te vinden in vers en gedroogd fruit, groente, volle granen, aardappelen, noten, zaden, pitjes, peulvruchten.  Er zitten geen ballaststoffen in vlees vis, melkproducten, eieren, geraffineerde suiker en zetmeel (wit brood, witte deegwaren, snoep, witte rijst, bakkerswaren).

Indeling:

1.      Polysacchariden

a.       Cellulose

b.      Niet-cellulose

1.      Hemi-cellulose

2.      Pectine

3.      Gommen

4.      Slijmen

2.      Niet-polysacchariden

a.       Lignine

 

Functies:

 

·         Verhogen het stoelgangvolume, verzachten de consistentie ervan en versnellen de passage door de dikke darm.

·         Dragen bij tot de ontgifting van ons lichaam en het op peil houden van de immuniteit.

·         Vertragen de vertering van zetmeel, waardoor de bloedsuikerspiegel minder snel stijgt en er een minder grote afscheiding van insuline noodzakelijk is.

·         Geven een beter en langer verzadigingsgevoel en dragen bij tot verminderen of voorkomen van overgewicht, mede omdat vezelrijk voedsel langer gekauwd moet worden en minder geconcentreerde energie levert.

·         Pectines en gommen absorberen cholesterol uit de voeding, waardoor het cholesterolgehalte kan verlagen.  Lignine kan de vorming van galstenen verminderen door zijn absorptie van cholesterol.  Hierdoor wordt een bijdrage geleverd aan de voorkoming van hart- en vaatziekten zoals hoge bloeddruk, trombose, embolie, arteriosclerose, enz.

·         Door de bijdrage aan de darmperistaltiek en de snellere darmpassage en de absorptie van galzuren vermindert de kans op dikkedarmkanker.  Galzuren worden immers door de darmflora omgezet tot carcinogenen of kankerverwekkende stoffen.

·         Een tekort aan ballaststoffen kan leiden tot constipatie, aambeien, divertikels. 

·         Door koken en braden worden cellulose en lignine gedeeltelijk afgebroken, wat nuttig is bij maag- en darmsparende diëten.

 

In een gezonde, natuurlijke voeding hoeven we ons geen zorgen te maken over voldoende ballaststoffen.  De problemen ontstaan door een te groot verbruik van voedingsmiddelen en –producten waarin geen of onvoldoende ballaststoffen zitten: vlees vis, melkproducten, eieren, geraffineerde suiker en zetmeel (wit brood, witte deegwaren, snoep, witte rijst, bakkerswaren, choco, confituur, enz.).  Als gemakkelijkheidoplossing neemt men dan zemelen in, die echter kunnen leiden tot buikpijn, ijzergebrek, kalkgebrek, enz. 

 

Geraadpleegde literatuur

Houben, J., Voedingsfysiologie, Arinus, Genk, 1998

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2079

 

 

© Lucasvo@yahoo.com www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.  Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.  De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.  Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.  De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.