Zout

 

De mens is zout beginnen gebruiken als bewaarmiddel en als smaakmiddel.  Het zoutgebruik is ontstaan toen de mens zich is beginnen voeden met granen.

Samen met suiker, koffie en scherpe specerijen zorgt zout voor een vervreemding van de tong aan natuurlijke smaken.  Zout verstopt de smaakpapillen.   Laten we bedenken dat in de natuur er geen enkel dier is dat zout op zijn eten doet. 

Men kan zout over het eten strooien, maar het meeste zout wordt geconsumeerd uit voedingsproducten: kaas, brood, charcuterie, conserven, kant-en-klare gerechten, snoep, ketchup, mayonaise, mosterd, ontbijtgranen, bouillon, groentesappen, kant-en-klare kruidenmengsels voor spaghetti, kip, barbecue, enz.

De gemiddelde inname van zout bedraagt in het Westen zo’n 10 gram per dag!  Een volwassene heeft slechts 575 mg natrium (of zo’n 1400 mg zout) per dag nodig…

Als men een paar weken geen zout gebruikt, zal de tong zich ontzouten en kan men weer de natuurlijke smaak van voedingsmiddelen leren appreciëren en “fijnproever” worden.

‘De Egyptenaren gebruikten zout voor het balsemen .  Denk daar maar eens goed over na.  Dit jaar zullen de Amerikanen vier- tot vijfhonderd miljoen pond zout consumeren.  Dat is een hoop gebalsem (…) Het is zo bijtend voor de gevoelige innerlijke weefsels van het lichaam, dat water wordt vastgehouden om het zuureffect te neutraliseren.’ vertellen Harvey en Marilyn Diamond. (Een leven lang fit, p.114)

 

Zout kan zich opstapelen in het lichaam en zorgen voor:

  • nierziekten
  • belasting voor het hart en de bloedvaten, hoge bloeddruk
  • vermindering van de wateruitscheiding; vochtretentie
  • maagirritatie, hogere kans op maagkanker
  • hogere toename van het calciumverlies via de nieren (invloed op osteoporose)

 

 

Zo zien we hoe de voedingsproducenten, maar ook de overheid door hun laks optreden en toegeeflijkheid aan de industrie, mee verantwoordelijk zijn voor deze aantasting van de gezondheid. 

Zeezout is niet beter dan gewoon zout; de mineralen in zeezout kunnen niet opgenomen worden door het lichaam, net zoals de mineralen in water.  De mens is nl. geen plant en moet zijn mineralen opnemen via de voeding.

Uiteraard hebben we natrium nodig, maar dit vinden we voldoende in een gezonde voeding.  Toevoeging van zout (natriumchloride) aan de voeding of in voedingsproducten is geheel overbodig.  Zout hoort niet thuis in een gezonde, natuurlijke voeding.  Onze dagelijkse voeding bezorgt ons voldoende natrium. 

 

‘Zout heeft een zeer grote invloed op de waterhuishouding, want hierdoor verloopt de wateruitscheiding te traag en kunnen slakken en andere afvalstoffen zich in de weefsels ophopen. (…) Daar het zout grof van samenstelling is en zich wegens zijn anorganische samenstelling tijdens de stofwisseling niet omzet, kan het enkel het lichaam verlaten via de nieren en slechts een klein gedeelte via zweetklieren, met als gevolg dat zoutgebruik de nieren extra belast. (…) Het eigenaardige is dat bij veel zoutgebruik het natuurlijke natrium in het lichaam wordt geroofd, zodat er in feite een vorm van verslaving ontstaat en men steeds meer zout verlangt.’  leert Jan Dries ons. (Bio-energetische voedingsleer, 1990, p.101)

 

“Ongeveer 25% van de bevolking is ‘zoutgevoelig’, dwz dat het lichaam extra gevoelig is voor natrium en dat men een verhoogd risico loopt een hoge bloeddruk te ontwikkelen.  Iedereen heeft de neiging zoutgevoeliger te worden bij het ouder worden.  Ik raad iedereen dan ook aan zo weinig mogelijk zout in het eten te gebruiken.” (Pratt, p.29)

 

Tips op een rijtje:

 

·         Tracht ev. brood, rijstwafels e.d. zonder zout te bestellen of aan te kopen.  Het is mogelijk bij de bakker zoutarm brood te bestellen.

·         Mensen die toch graag een zoutsmaak willen bij het eten, kunnen hiervoor Tamari van Lima gebruiken, dit is een product op basis van soja met zeezout; door de fermentatie zijn de mineralen van het zeezout wel opneembaar.

·         Vervang bouillon door de gevarieerde smaken van keukenkruiden zoals tijm, rozemarijn, gember, dille, basilicum, oregano, kurkuma, enz.  Er bestaat ook 100% groenten- en kruidenbouillon.

·         Er bestaan natriumarme groente- en fruitsappen

·         Kaas kan vervangen worden door het zoutvrije platte kaas, dat bovendien lichter verteerbaar is.

·         Gebruikt u groenteconserven, spoel ze grondig in een vergiet af onder stromend water.

 

 

Geraadpleegde literatuur:

 

Diamond, H.&M., Een leven lang fit, De Kern, Baarn, 1985   (ISBN 9032502859)

Dries, J., Bio-energetische voedingsleer, Nieuw Leven, Genk, 1990

Fagard, R., Zout en hypertensie, in: Nutrinews, XII, nr.4, 2004, pp.3-7

Houben, J., Voedingsmiddelenleer, Arinus, Genk, s.a.

Pratt, S. & Matthews, K., Superfood, Elmar, Rijswijk, 2005

Reader’s Digest, Gezond leven/Natuurlijk genezen, Gezonde voeding, Uitgeversmaatschappij The Reader’s Digest NV, Amsterdam/Brussel, 1999   (ISBN 9064075557)

http://users.telenet.be/myprojects/gezondevoeding/gezondheid/beenderen.html

 

 

 

 

© Luc Van Oost – gezondheidstherapeut – www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.  Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.  De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.  Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.  De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.