Walnoten

 

Noten vormen in het algemeen een bijzondere plaats in de natuurlijke voeding gezien hun rijkdom aan diverse mineralen, vitamine B, plantaardig eiwit en vetten en door hun belangrijke gezondheidswaarde  Helaas worden ze in het algemeen door veel te weinig mensen gegeten. 

Laten we eens kijken wat die heerlijke walnoten ons te bieden hebben.

 

Inhoudsstoffen :

 

·        Rijk aan plantaardig eiwit

·        Magnesium, kalium, koper, ijzer, fosfor, fluor

·        Vitamine B, E, foliumzuur

·        Rijk aan vezels

·        Fytosterolen

·        Arginine

·        Polyfenolen o.a. ellaginezuur

·        Rijk aan plantaardige omega-3 vetzuren

·        Glutathion

 

Gezondheidswaarde:

 

·        Hart en vaten dankzij de omega-3 vetzuren die het bloed verdunnen, bloedstolling voorkomen (antitrombotisch), het vasthechten van stolsels aan de vaatwanden voorkomen, ontstekingsremmend werken op de bloedvaten, bloeddrukverlagend werken.  Arginine houdt de binnenkant van bloedvaten glad en de vaten soepel en verlaagt de bloeddruk.  Verder spelen ook magnesium en kalium een rol, een ook de ruwe vezels.  We weten ook dat vitamine E heel goed is voor het hart.  En natuurlijk ook de polyfenolen.  Koper draagt ook bij tot een gezond cholesterolgehalte en een goede bloeddruk.

·        Bij hoge bloeddruk en te hoge cholesterol

·        Bij diabetes daar de vezels en de magnesium helpen het insuline- en glucosepeil in balans helpen houden.  Koper helpt een abnormale glucosestofwisseling te voorkomen.

·        Kankerremmend o.a. door het foliumzuur, omega-3 vetzuren, ellaginezuur

·        voor een uitvoerige monografie over de gezondheidswaarde van de belangrijke antioxidant glutathion kan u terecht op http://magazine.vannature.nl/monografie/Glutathion_gereduceerd_glutathion.html

 

 

 

Tips

 

·        Noten laten zich voedingsdeskundig goed combineren met groente of met fruit, wat de vertering ten goede komt en zorgt voor een evenwicht tussen voedingsmiddelen met een basenoverschot, daar noten een zuuroverschot hebben.

·        Met zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals brood, aardappelen, granen laten ze zich moeilijk combineren en kunnen zwaar verteerbaar zijn en leiden tot winderigheid en opgeblazenheid.

·        Noten zijn calorierijk.  Als je er elke dag 100 gram van zou eten, zou je wel in gewicht kunnen aankomen.  Maar zoveel is niet nodig om te profiteren van de gezondheidswaarde.  In het algemeen wordt 30 tot 50 gram aangeraden.

·        Wissel walnoten ook eens af met bvb amandelen, rijk aan vitamine E, biotine, ijzer, vitamine B, kalium, magnesium, vezels, arginine en vaak gebruikt bij kanker of bloedsomloopproblemen.  Ze bevatten ook sfingolipiden die een rol spelen bij de regulatie van beschadigde cellen en herstel van celmembranen.

·        Let op dat walnoten niet ranzig zijn, ze mogen niet bitter of scherp ruiken; koop ze bij voorkeur in de hele dop en niet als gemalen noten.  Bewaar ze op een koele plaats.

·        Koop nooit geroosterde noten, de waardevolle vetten zijn hierdoor waardeloos geworden en zelfs schadelijk voor uw gezondheid.  Pistache- en cashewnoten zijn bijna altijd geroosterd.  Gebruik zeker nooit pinda’s, die zijn altijd geroosterd en bovendien geen noten, maar peulvruchten.  In de koelkast blijven noten ongeveer een half jaar goed.

 

Ik verwijs verder ook naar de tekst over noten voor meer uitvoerige literatuur.

 

 

Geraadpleegde literatuur

Pratt, S. & Matthews, K., Superfood, Elmar, Rijswijk, 2005

 

 

 

 

© Luc Van Oost – gezondheidstherapeut – www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.  Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.  De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.  Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.  De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.