Noten, notenpasta en notenmelk

 

Gunstige eigenschappen

 

Noten zijn rijk aan:

         de vitaminen B1, B2, B6 en E.

         calcium, ijzer, fosfor, kalium, magnesium, zink, koper, mangaan, selenium en chroom.

         hoogwaardige eiwitten

         gezonde vetten

         lecithine

         vezels

 

Amandelen, pecanoten, walnoten, zonnebloempitten en hazelnoten bevatten alle essentiŽle aminozuren. Mede door de binding met de essentiŽle vetzuren, leveren noten, zaden en pitjes zeer goed verteerbare eiwitten.Hazelnoten en amandelen zijn rijk aan omega-9 vetzuren.

Chia-, lijn-, hennepzaad en walnoten zijn rijk aan omega-3-vetzuren.

Noten bevatten minder stofwisselingsslakken zoals purine (bij vis, vlees en bonen) en brengen nauwelijks verslijming met zich mee (wat melk en granen wel doen); ze geven een natuurlijk verzadigingsgevoel door het hoge gehalte aan vezels en vetten. Men zal zich dus niet zo gauw overeten. Ze reinigen verder het tandoppervlak en worden wel als 'tandenborstel van de natuur' beschouwd.

Er worden in onze contreien ten onrechte te weinig noten gegeten, rekening houdende met de waardevolle gunstige eigenschappen.

 

 

Noten zijn goed voor:

 

         hersenen, zenuwstelsel en geheugen

         de bloedvorming en de stofwisseling.

         hart en bloedvaten

         lever en gal

         huid, haar, nagels

         stoelgang

         beenderen

         herstel bij zwakte

         bij zware lichamelijke inspanningen

         bij stress

 

Amandelen zijn wellicht de lichtst verteerbare noten.Door het hoge gehalte aan fosfor, magnesium, vitamine B zijn ze geschikt als zenuwvoedsel.

Walnoten of okkernoten zijn goed tegen stofwisselingsstoornissen, obstipatie. Ze hebben een krachtige uitwerking op de lever en de darmen, zijn cholesterolverlagend, bloedverdunnend, bloeddrukregulerend, goed voor de huid, het zenuwstelsel, het geheugen, het immuunsysteem, het hormonaal stelsel, laxerend, aansterkend, goed bij bloedarmoede.Ze zijn rijk aan omega-3 vetzuren.

Cashewnoten en pijnboompitten worden gewaardeerd bij de fijnproevers.

 

Zaden en pitjes
Ook de minder gebruikte, maar even waardevolle zaden en pitjes zijn nuttig.

         Lijnzaad is goed voor het hele spijsverteringsstelsel door de natuurlijke slijmstoffen die een antiseptische werking hebben en als glijmiddel op de darmwand dienst doen.

         Zonnebloempitten zijn een waardevolle, vethoudende voeding.

         Sesamzaad is geschikt bij lever- en galaandoeningen, obstipatie en zenuwproblemen. Verder helpt het bij dauwworm, eczeem, hartklachten en ontstekingen en volgens Dr. Vogel zelfs tegen kankerwoekeringen. Ook bevordert het de celademhaling en is het goed bij huid-, haar- en nagelproblemen, daar het uitzonderlijk rijk is aan calcium, lecithine, ijzer (10mg/100g) en magnesium (347mg/100g).

         Pijnboompitten zijn een lekkernij en ruiken heel aangenaam.

         Pompoenpitten zijn een bekende preventie en remedie voor prostaatproblemen, en rijk aan L-tryptofaan, voorloper van serotonine en melatonine

 

 

Uitzonderingen
Kastanjes, eikels en kokosnoten vormen een uitzondering: ze behoren voedingsdeskundig tot de zetmeelrijke voedingsmiddelen, niet tot de eiwitrijke.

De kokosnoot heeft een belangrijke betekenis gekregen vanwege het buitengewoon hoge gehalte aan selenium (810 Ķg/100 g), dat een gunstige invloed heeft op hart en bloedvaten en op het immuunsysteem (kanker).†† Extra vierge kokosolie heeft een bijzondere betekenis in de voedingstherapie.

 

Minder aan te raden

Aardnoten of pinda's zijn peulvruchten en geen noten. Door het roosteren, het zouten, het gelijktijdig hoge gehalte aan eiwit en zetmeel zijn ze zwaar verteerbaar en sterk zuurvormend; ze dragen zeker niet bij tot een goede gezondheid.Ditzelfde geldt ook voor tahin (geroosterde sesampasta), pindakaas en geroosterde pistachenoten.

De voedzame paranoot of Brazilnoot (heel rijk aan selenium) kan men helaas ook beter vermijden, omdat hij hoofdzakelijk afkomstig is uit een streek waar de grond bijzonder vatbaar blijkt te zijn voor radioactiviteit.

 

Biologische teelt

Indien mogelijk kan men noten van biologische teelt gebruiken, vooral gezien het hoge vetgehalte.In het vet van planten en dieren worden nl. meer reststoffen van bestrijdingsmiddelen aangetroffen.Door het niet gebruiken van chemische bestrijdingsmiddelen in de biologische landbouw, is het meer aangewezen noten van biologische teelt te gebruiken.Het gebruik van noten is nuttig om een betere weerstand op te bouwen tegen de vervuiling van het milieu.

 

 

HOE NOTEN ETEN?

 

Noten vormen geconcentreerd voedsel.Men kan ze best afzonderlijk eten als tussendoortje, maar ze verteren vlotter als men er waterrijk voedsel (groente, fruit, sap, groentesoep) bij gebruikt.†††

Ze laten zich moeilijker combineren en verteren met zetmeelrijk voedsel zoals brood, granen.†† Brood, crackers of rijstwafels met notenpasta kan voor sommige mensen nogal zwaar bekomen.

Men kan bvb. enkele soeplepels fijngemalen sesam-, of lijnzaad of zonnebloempitten toevoegen aan de soep.

Walnoten met druiven zijn een lekkere combinatie.


Slechte ervaringen met noten komen voornamelijk door verkeerd gebruik ervan; reeds aangehaald zijn het roosteren (alsof de natuur het niet goed heeft gedaan), het zouten (slecht voor nieren, bloeddruk, hart, vertering enz.), en verkeerde voedselcombinaties.

Koop zo mogelijk noten waarvan de schaal niet verwijderd is, dan zijn ze beter beschermd tegen bacteriŽn en schimmels. De donkere schalen beschermen de noten ook tegen de lichtinwerking.Ontschaald kunnen noten makkelijker ranzig worden.Het velletje om de noten is een beschermend vlies, maar heeft geen voedingswaarde en kan irriteren.Het kan verwijderd worden door de noten te laten weken in water.

Gezien de blootstelling aan lucht en de kans op ranzigheid, is het aangeraden geen amandelschilfers of andere opengebroken vormen van noten of zaadjes te kopen.Kortom: laat noten zo lang mogelijk gaaf!

Noten, zaden, pitjes bevatten natuurlijke enzymremmers.Deze dienen voor de bewaring en om te vermijden dat ze zouden gaan kiemen in het verkeerde seizoen.Deze kunnen echter de vertering bemoeilijken.Als je ze in water weekt gedurende een half uur tot een paar uren, dan worden de enzymremmers afgebroken omdat de noten het signaal krijgen dat het tijd wordt om te ontkiemen.

 

Bij notenpasta's zijn de noten vrij gaaf gebleven: ze zijn geplet, gemalen en vacuŁm afgevuld in glazen potten. Notenpasta is slechts verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels.De meeste pastaís worden gemaakt van geroosterde en/of gezouten noten.Lees daarom steeds het etiket, hoewel bij sommige pastaís niet eens vermeld wordt dat ze geroosterd zijn.U proeft dit echter wel.

 

Notenpastaís zijn handig voor mensen met een slecht gebit, voor mensen die niet graag zitten prutsen met een notenkraker, koffiemolen, enz.Door de vermaling kan de olie uit de noten bovendrijven; dit kan men verhelpen door de massa goed om te roeren tot het terug een homogene pasta wordt.De verteerbaarheid van noten in de vorm van notenpasta is hoger dan bij noten afzonderlijk.

Het in Mediterrane gebieden bekende tahin of sesampasta wordt gemaakt van geroosterde sesamzaadjes.Men kan nu in de natuurwinkel ongeroosterde sesampasta vinden.

 

Het malen van noten verhoogt eveneens de opneembaarheid. Noten maalt men het best met een handmolen of een blender. ††Sesamzaad is zo fijn dat als men het gewoon eet, het nauwelijks wordt verteerd.Sesamzaad kan men best vermalen met een elektrische koffiemolen.

Als men noten bewaart, gaan deze uitdrogen en verteren ze moeilijker. Dit is te verhelpen door de noten (zonder schaal) enkele uren in water te laten weken.Dan zwellen de noten op en laten de velletjes, die geen voedingswaarde hebben en soms kunnen irriteren, zich eenvoudig verwijderen.

Sommige mensen met een gevoelige lever en gal of die niet goed rauwkost verteren zullen problemen ondervinden bij de vertering van noten en zaden.Het is beter het dan maar weg te laten in plaats van zichzelf te forceren en pijn te doen.Als tussendoortje kan men noten of zaden bvb. vervangen door stuifmeelpollen, zeer rijk aan voedings- en hulpstoffen en toch licht verteerbaar door het ontbreken van ruwe vezels.

Vertel uw kinderen om niet de schaal van noten met hun tanden te proberen te kraken, dit kan leiden tot gebarsten of gebroken tanden, met grote financiŽle gevolgen.

 

Amandelmelk
Amandelmelk staat bekend als voedzaam en licht verteerbaar.Het amandeleiwit wordt vaak beter opgenomen dan koemelkeiwit.

Het kan bijdragen tot de genezing van dauwworm, maag- en darmstoornissen.

 

Er zijn verschillende bereidingswijzen:

  1. Doe geweekte en ontvliesde amandelen in een blender, doe er water bij en laat een minuut blenderen. Daarna door een zeef gieten zodat je niet de resterende brokken hebt.Amandelmelk wordt soms gebruikt in de babyvoeding, maar de samenstelling en voedingswaarde hiervan is niet te bepalen, zodat het slechts ter afwisseling kan gebruikt worden in de babyvoeding en niet als volwaardige voeding.
  2. Neem enkele koffielepels ongeroosterde amandelpasta en roer deze in een glas water uit.
  3. Er is kant-en-klare amandelmelk te verkrijgen in de natuurwinkel.
  4. Er bestaat ook amandelpoeder, te verkrijgen in de natuurwinkel.

 

 

Geraadpleegde literatuur

Diamond, H. en M., 'Leef gezond', De Kern, Baarn, 1987

Dries, J., 'Eiwit, de belangrijkste voedingsstof', Natuurleven, jg 12, nr. 87, juli-aug 1989, pp.26-32

Dries, J., 'Noten, zaden, pitjes: natuurlijke voedingssupplementen', Natuurleven, jg 13, nr. 95, juli - aug 1990, pp.24-28

Dries, J., 'Tomaat, aardappel, komkommer', brochure, Nieuw Leven, Genk, z.j.

Dries, J., 'Zo ... bereidt men natuurvoeding', Nieuw Leven, Genk, 1985

Dries, J., 'Natuurvoeding voor dagelijks gebruik', Nieuw Leven, Genk, 1986

Dries, J., Voedingsadviezen, Arinus, Genk, 2000

Geryl, P., 'Slank en gezond', C. de Vries-Brouwers, Antwerpen, 1984

Norris, P.E., 'Een boekje open over noten en gedroogd fruit', Helmond uitg., Helmond, 1978

Verelst, G., Notenmelk, heerlijk alternatief voor koemelk, in/ Maar natuurlijk!, nr.31, nov-dec 2009, pp.28-29

Vogel, A., 'De kleine dokter', Sijthoff/UGN, Amsterdam/Elburg, 1987

 

 

 

 

© Luc Van Oost Ė gezondheidstherapeut Ė www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.