Melk, goed voor elk?

 

 

Over melkproducten zijn de laatste jaren de meningen verdeeld geraakt.Zijn ze wel zo gezond als de industrie ons laat geloven?

Laten we daarom zowel de goede als de minder goede eigenschappen op een rijtje zetten.

 

Gunstige eigenschappen:

 

         Kan gezien worden als een bijna volledig voedsel, met uitzondering van o.a. ijzer, vitamine C, ballaststoffen.

         Voor verzwakte mensen vormt dit vloeibaar voedsel zonder ballaststoffen een minimale belasting voor de verteringsorganen, met een hoge opneembaarheid.

         Melkproducten met uitzondering van kaas en boter zijn vochtafdrijvend.

         Met uitzondering van kaas en boter hebben alle melkproducten een basenoverschot.De meeste eiwitrijke voedingsmiddelen hebben een zuuroverschot.

         De verzuurde melkproducten zoals karnemelk, kefir, viili, yoghurt, kwark zijn beter verteerbaar dan melk en kaas en hebben een therapeutische werking op de darmflora.Melkzuur is een bioactieve substantie.

         Yoghurt dient hoofdzakelijk rechtsdraaiend te zijn.Linksdraaiend melkzuur is lichaamsvreemd en moet omgezet worden in rechtsdraaiend melkzuur, wat extra energie vraag, maar ook een verlies betekent aan calcium en magnesium, en een probleem kan vormen voor het portaalsysteem van de lever.Men dient wel levende yoghurt te kopen, want als de yoghurt gepasteuriseerd of gesteriliseerd is, zijn de bacteriŽn gedood.

         Rauwe melkproducten zijn beter opneembaar en verteerbaar dan gepasteuriseerde en gesteriliseerde melkproducten.Deze zijn echter gekoeld slechts enkele dagen houdbaar.

         Geitenmelk en schapenmelk zijn in het algemeen beter dan koemelk.Sommige mensen die allergisch zijn aan koemelk kunnen deze melk wel verdragen.Deze melkproducten zijn meestal kleinschalig en niet sterk gecommercialiseerd.

         Gezien de opslag van pesticiden, herbiciden, enz. in vet, verdient het aanbeveling te kiezen voor biologische melkproducten. In melk kunnen ook resten teruggevonden worden van antibiotica, medicijnen, groeihormen e.d. die aan de koeien gegeven worden.

         Melkproducten hebben een natuurlijke combinatie vet-eiwit, wat beter verteerbaar en opneembaar is dan een gescheiden combinatie vb. aardappelen met olijfolie.

         Melkwei is sterk reinigend en heeft een gunstige bacteriŽle werking.

         Het vet van melk is lichter verteerbaar door de kortere vetzuurketens dan bvb. plantaardige olie, cocosvet, enz.Zodoende kan het voor mensen met ondergewicht een hulp zijn om wat aan te komen, bvb. met behulp van slagroom.Slagroom is lichter verteerbaar dan boter, gezien het een geŽmulgeerd vet is (water-vet oplossing).Boter is nog altijd beter dan margarine en bevat vitamine A en D en CLA, geconjugeerde linolzuren.

         Het melkeiwit bevat alle essentiŽle aminozuren.

         Melk is een bron van vitamine B12.

 

 

Ongunstige eigenschappen:

 

         Voor mensen met een lactose-intolerantie of een koemelkeiwitallergie is melk niet geschikt.

         Kaas is als geconcentreerd product moeilijk verteerbaar en heeft een zuuroverschot. Bovendien zit er veel zout in en biogene amines, die aanleiding kunnen geven tot allergieŽn.

         Melkproducten zijn voor een aantal mensen de meest slijmvormende voedingsmiddelen, bvb. bij kwalen van de luchtwegen, longen en darmen.Dr. De Greef definieert ďslijmĒ als: ďelke kleverige substantie die het lichaam afscheidt om schadelijke stoffen in de vorm van een suspensie te kunnen uitscheiden.ĒGeitenmelk is duidelijk minder slijmvormend.†† Slijmvorming in de darmen kan de absorptie van voedingsstoffen, vitaminen, mineralen enz. belemmeren.

         Melkproducten worden in de literatuur met talrijke ziektes in verband gebracht bvb. met aandoeningen van de darmen, huid, haar, nagels, allergieŽn, hart en vaten, gewrichten, immuniteit, luchtwegen en longen, immuniteit, gemoedstoestand, schildklier, vermoeidheid, kanker, astma, autisme, ADHD, osteoporose, malabsorptie, acnť, schizofrenie, ziekte van Parkinson, overgewicht, e.v.a.Oorontsteking en sinusitis bij kinderen wordt vaak in verband gebracht met melkproducten.De toename van eiwitrijke voedingsmiddelen zoals melkproducten is mede een verklaring voor de toename in lichaamslengte en de vroegere vruchtbaarheidsleeftijd van de mens gedurende de laatste tientallen jaren; dit wordt zelden als zorgwekkend beschouwd, ten onrechte.

         Kinderen die veel melk drinken, kunnen een tekort oplopen van calcium en ijzer.

         Gepasteuriseerde en gesteriliseerde melkproducten hebben hun bio-energetische waarde verloren en de opneembaarheid van de voedingsstoffen is verlaagd, de structuur van de voedingsstoffen is veranderd, een deel van de mineralen is inactief geworden. De enzymen zijn vernietigd.

         Er is discussie over rauwe kaas, gezien de mogelijke ontwikkeling van bacteriŽn en de kans op voedselvergiftiging. ††Deze rauwe kaas kan weken of maanden in de winkel liggen en dit is een risico.Gemaakt van rauwe melk kan het zijn dat deze pas na een te lange bewaring in kaas wordt omgezet.Normaal kan u verwachten dat als ze in de supermarkt wordt verkocht, deze streng is gecontroleerd op de hygiŽne.Er zijn vrij veel kazen gemaakt van rauwe melk; dit staat altijd op het etiket vermeld.Zorg ervoor dat u de houdbaarheidsdatum niet overschrijdt.

         Door het gebrek aan ballaststoffen kunnen melkproducten echter ook bijdragen tot constipatie, vooral kaas.

         Het vet van melk is hfdz. verzadigd vet en bevat cholesterol.In dit vet kunnen ook tijdens de landbouw en veeteelt gebruikte bestrijdingsmiddelen en antibiotica opgeslagen worden.

         De calcium uit melkproducten wordt niet zo goed opgenomen als men ons wil laten geloven.Westerse vrouwen die melkproducten gebruiken lijden meer aan osteoporose dan vrouwen in culturen die geen melkproducten gebruiken.

         CaseÔne, het primaire melkproteÔne, is moeilijk verteerbaar.Voor een aantal mensen vormt dit een klevende laag op het darmslijmvlies, zie supra.

         ďDe Scientific Committee on Food heeft via microbiologische analyse vastgesteld dat desondanks hygiŽnische controle de eindproducten caseÔne en caseÔnaten, bestanddelen van o.a. zuigelingenmelk, nog steeds Enterobacter sakazakii, Escherichia coli, Salmonella spp en Klebsiella pneumoniae kunnen bevatten.Om cross-contaminatie te vermijden dienen alle caseÔneproducten volgens deze Europese instantie bestraald te worden met een 6 kGy dosis om elke incidentie op een toxische infectie bij de (jonge) consument te kunnen vermijden.Ē (Van Hulle, Memo-news nr.23, juni 2002, p.4)

 

Door logisch te redeneren vanuit de natuur, begrijpen we dat koemelk dient voor het kalf, tijdens de zoogperiode.Geen enkel dier zal melk drinken van een ander dier.De mens gebruikt melk van andere dieren, niet alleen als baby maar ook als volwassene.Het is dan ook logischerwijze te verwachten dat een aantal mensen moeilijkheden zal ondervinden bij het gebruik van melkproducten.

Men kan gerust leven zonder melkproducten; zeker de helft van de wereldbevolking gebruikt geen melkproducten.Wil u ze blijven gebruiken, dan kunt u eventueel bij uzelf laten testen of u er ongunstig op reageert (allergietesten).Of u kunt misschien melkproducten volledig weglaten gedurende bvb. een maand en eens bekijken hoe uw lichaam erop reageert, en daarna terug melkproducten gebruiken, en zo het verschil ondervinden.

Melkproducten worden nogal eens gebruikt ter preventie van of advies bij osteoporose.Het is opvallend dat botontkalking het meest voorkomt in landen waar consumptie van zuivel juist hoog is. Een onderzoek van de Harvard Medical School, gepubliceerd in American Journal of Public Health, waarbij 120.000 vrouwen gedurende 12 jaren werden gevolgd, toonde aan dat bij vrouwen die minimaal twee glazen melk per dag dronken, 45% meer heupfracturen voorkwamen vergeleken met de andere deelnemers. Voor meer uitleg over osteoporose, zie de tekst hierover op de site.

 

 

Tips als u graag melkproducten wil blijven gebruiken:

 

        Als u er kunt aan geraken, gebruik dan liever rauwe melk in plaats van gepasteuriseerde of gesteriliseerde.Dit bevat immers enzymen die de melk beter verteerbaar maken.En ook goedaardige bacteriŽn die het evenwicht bewaren met de minder gunstige.Hou rekening met de houdbaarheidsdatum, en bewaar ze steeds in de koelkast.

        Als u de smaak lust, gebruik dan liever geitenmelk of schapenmelk in plaats van koemelk.Zie ook de tekst over geiten- en schapenmelk.

        Gebruik liever rauwe kaas dan kaas van gepasteuriseerde melk

        Gebruik liever de lichter verteerbare verzuurde melkproducten dan gewone melk.

        Kies voor biologische melkproducten.

       Kies voor rechtsdraaiende yoghurt (L+) in plaats van linksdraaiende liefst Biogarde.Koop geen yoghurt met fruit; de zuurtegraad hiervan belemmert de groei van de bacteriŽn.Meng bij gebruik liever zelf vers fruit of honing erbij.Bijna alle yoghurt uit de supermarkten bevat grote hoeveelheden linksdraaien melkzuur, die het lichaam niet kan opnemen, suiker en fruit.

       Mensen die zich zorgen maken over de verzadigde vetten en cholesterol, kunnen ev. kiezen voor magere melkproducten.

       Overdrijf niet met melkproducten.

         Platte kaas leent zich uitstekend met fruit zoals aardbeien, rode besjes enz. of met groenten of kruiden zoals radijs, bieslook, munt, mierikswortel, waterkers, Oostindische kers.

       Als u melkproducten wil uitschakelen, blijf dan wel wat vlees en vis gebruiken, o.a. i.v.m.vitamine B12, ook al is dit niet dagelijks nodig.Ook is het noodzakelijk dan veel groente en fruit te gebruiken voor de calcium, en de calciumrovers zoveel mogelijk uit te schakelen.

         Kefir heeft veel goede eigenschappen zoals gefermenteerde eiwitten, het rustgevende tryptofaan, rijkdom aan calcium en magnesium, vitamine B, antibiotische eigenschappen.Kefir heeft meer actieve bacteriŽn dan yoghurt.Kefir bevat wel een klein percentage alcohol, wat niet iedereen goed bekomt.

         Wie allergisch is voor koemelk, kan proberen geitenmelk- of schapenmelkproducten te gebruiken. 

 

 

Geraadpleegde literatuur:

 

Coene, I., Melk en zuivelproducten horen in een gezonde voeding, in: Nutrinews, april-mei-juni 2005 bijlage, pp.3-28

Diamond, H. & M., Een leven lang fit, De Kern, Baarn, 1987

Dries, J., Voedingstherapie, Arinus, Genk, 2000

Dries, J., Bio-energetische voedingsleer, Arinus, Genk, 1996

De Greef, R., Gastro-intestinale therapie, Arinus, Genk, s.a.

Fachť, W., Gezond ontbijten, Publi Media VIOW, Laarne, 2005

http://www.fonteine.com/melk_ongezond.html

 

 

 

© Luc Van Oost Ė gezondheidstherapeut Ė www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.