Haver

 

 

Inhoudsstoffen :

 

·         Rijk aan vezels

·         Zink, koper, mangaan, selenium, kalium, magnesium

·         Eiwitrijk

·         Vitamine B: riboflavine, panthoteenzuur

·         Polyfenolen o.a. cafeďnezuur en ferulazuur

·         Fyto-oestrogenen o.a. ligninen

·         Proteaseremmers

·         Avenine

·         Vitamine E

·         Meervoudige, ongeraffineerde, traag opneembare koolhydraten

·         Voedzaamste graansoort

 

Gezondheidswaarde:

 

·         Hart en vaten dankzij LDL-cholesterolverlagend door de vezel bčtaglucan; bloeddrukverlagend en dankzij foliumzuur dat helpt het homocysteďnegehalte in het bloed te verlagen

·         Maagvriendelijk

·         Darmen

·         Hersenen en zenuwen

·         Kalmerend

·         Nuttig bij diabetes dankzij betaglucan

·         Kankerremmend dankzij vezels, ferulazuur

·         Voor zieken, herstellenden, zwakken, maaglijders

 

Tips:

·         Haver is goedkoop, makkelijk verkrijgbaar en in diverse vormen ter beschikking, waarvan de gemakkelijkste wellicht de instant havervlokken zijn.

·         Let erop haver niet met melk te combineren, dit is een moeilijke voedselcombinatie die kan leiden tot gisting van koolhydraten en rotting van eiwitten; maak haver klaar met water en voeg er eventueel wat boter of room aan toe, deze reageren als een vet, zo heeft u ook wat de melksmaak die lekker is bij haver

·         Haver bevat gluten en is daarmee niet geschikt voor het steeds toenemend aantal mensen met een glutenintolerantie

·         Haver bevat ook fytinezuur dat calcium, zink, magnesium aan zich bindt waardoor deze niet of nauwelijks worden opgenomen

·         Havermout, havervlokken hebben reeds bewerkingen ondergaan waardoor hun vitamine B-gehalte is gedaald; de beste manier is haverkorrels te koken vlak vóór gebruik of een nacht te laten weken en de volgende morgen te koken

·         Geef de voorkeur aan biologische haver, voor het prijsverschil hoeft u het niet te laten

 

Geraadpleegde literatuur

Pratt, S. & Matthews, K., Superfood, Elmar, Rijswijk, 2005

 

 

 

 

© Luc Van Oost – gezondheidstherapeut – www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.  Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.  De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.  Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.  De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.