Eieren

 

Gunstige eigenschappen :

 

         Vitamine A, B (o.a. choline, foliumzuur, B12), D, E, K, ijzer, calcium, zink, koper, chroom

         Hoogwaardig eiwit

         De lecithine in rauwe eierdooier houdt de aanwezige cholesterol in oplossing

         Gebruik van rauwe eierdooier kan beschouwd worden als een vorm van rauwkost

         Goedkoop

         Controle : door de stempelcode kan het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid het ei volgen vanaf het boerderij tot op uw bord

         Makkelijk te bereiden; brede waaier van mogelijke bereidingen

 

 

Ongunstige eigenschappen :

 

         Risico op voedselvergiftiging, zeker voor babyís, kinderen, bejaarden, zwangere vrouwen, chronisch zieken, door besmetting met bacteriŽn zoals salmonella, of bij eende-eieren paratyfus.

         Hoog cholesterolgehalte; een te hoog cholesterolgehalte in het bloed wordt vooral veroorzaakt door aanleg, het eten van te veel verzadigde vetten en stress.Volgens voedingsdeskundigen heeft het gehalte aan cholesterol in de voeding weinig invloed op het cholesterolgehalte in het bloed.Hoe meer cholesterol in de voeding, hoe minder de lever er zelf aanmaakt en vice versa.De cholesterolproblematiek heeft met heel veel factoren te maken, zie de tekst over cholesterol en vetten.

         Hoog gehalte aan purinen: hele eieren zijn niet aan te bevelen voor mensen met reuma, jicht, artritis

         Verder ook niet voor mensen die lijden aan seksuele overprikkeling, eczema, onzuivere huid

         Kan zwaar op de maag liggen voor mensen met een gevoelige lever door het hoge gehalte aan zwavel

 

 

Tips :

 

         Koop zeker biologische eieren, voor de prijs hoeft men het niet te laten.Kiest u voor niet-biologische eieren, kies dan voor eieren van hennen met vrije uitloop, deze zijn diervriendelijker geteeld dan kooi-eieren en scharreleieren.

         Er bestaan eieren met een hoger gehalte aan omega-3 vetzuren.

         Gebruik liefst alleen de rauwe eierdooier, vb. in aardappelpuree

         Wees streng op de hygiŽne :

         Gebruik niet meer dan twee eieren per week.Heeft u hoge cholesterolwaarden in het bloed, dan is het veiliger er geen te gebruiken.

         De kleur van een ei heeft niets te maken met de kwaliteit of voedingswaarde. Het maakt dus niet uit of u een wit of een bruin ei gebruikt.Er zijn geen smaak- of geurverschillen tussen eieren uit vrije uitloop of kooi-eieren. Wel kan de voeding van de leghennen invloed hebben op het gehalte aan voedingsstoffen van de eieren.

 

 

 

Geraadpleegde literatuur

Readerís Digest, Gezonde voeding, Uitgeversmaatschappij The Readerís Digest, Amsterdam/Brussel, 1999

Vogel, A., De kleine dokter, UGN, Elburg, 1987

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ei_(voeding)

http://www.ei.be/

http://www.veevleesei.nl/servlet/page?_pageid=161&_dad=pbs&_schema=PORTAL30&p_cnr_id=69478&p_pfe_id=6

 

© Luc Van Oost Ė gezondheidstherapeut Ė www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.