Broccoli

 

Inhoudsstoffen :

·         Ruwe vezels

·         Betacaroteen

·         Vitamine D, K, B3, B5, B6, C, foliumzuur, E, K

·         Sulfaten, indolen

·         Mineralen: calcium, magnesium, fosfor, ijzer, chroom, kalium

·         Rijk aan polyfenolen o.a. bioflavonoïden

·         Antioxidanten

·         Glucosinolaten

·         Co-enzyme Q10

 

Toepassingen:

·         Bloedarmoede

·         Versterkend voedingsmiddel bij herstel na operatie of ziekte, zwakte, asthenie,...

·         Antioxidant

·         Constipatie

·         Eetlustremmend; overgewicht

·         Antibacterieel, antiviraal

·         Leverstimulerend

·         Slaapproblemen

·         Hersenen en zenuwen

·         Depressie, neerslachtigheid

·         Immuunsysteemversterkend, infecties, ontstekingen

·         Beenderversterkend, osteoporose

·         Helpt bloedvaten gezond te houden

·         Kan het optreden van staar verminderen dankzij het gehalte van luteïne en zeaxanthine

·         Bij zwangerschap

·         Bindweefselversterkend

·         Goed voor de bijnieren, blaas, gal, hart en vaten, lever, longen, luchtwegen, nieren, ogen, huid, ontstekingen, prostaat, sinussen, stofwisseling;

·         Bij reuma, jicht

·         Bij maagzweren: sulforafaan doodt Helicobacter pylori

·         Foliumzuur voorkomt aangeboren afwijkingen zoals spina bifida en is belangrijk bij het verwijderen van homocysteïne uit het bloedvatenstelsel, wat voordelig is in het voorkomen van hart- en vaatziekten.

·         Kanker: de sulfaten activeren bepaalde enzymen die de strijd tegen kankerverwekkende stoffen aangaan (fase II-enzymen), remmen fase I-enzymen die kankerverwekkende stoffen activeren, bevordert apoptose, remt angiogenese af, werkt als antioxidant tegen vrije radicalen.  De indolen blokkeren de oestrogeenreceptoren in borstkankercellen en werken dus borstkankerremmend.  Ook de vezels en het foliumzuur spelen een rol in het verlagen van risico op kanker.

 

“Een zeer recente vergelijkende analyse van de resultaten van 87 onderzoeken bevestigde opnieuw dat broccoli en andere kruisbloemige groenten het risico op kanker verlagen.  Zelfs een hoeveelheid van tien gram kruisbloemige groenten per dag kan al een ingrijpend effect hebben op uw kans om kanker te ontwikkelen.  Het eten van broccoli of een van de vervangers is te vergelijken met natuurlijk preventieve chemotherapie.  Een onderzoek toonde aan dat het eten van twee porties kruisbloemige groenten per dag het risico op sommige soorten kanker wel tot 50% kan verlagen.  Alle kruisbloemige groenten zijn effectief in de strijd tegen kanker, maar koolsoorten, broccol en spruitje slijken de sterkste werking te hebben.  Slechts 115 gram broccoli per dag beschermt tegen een aantal typen kanker, met name kanker van de longen, de maag, de dikke darm en de endeldarm.”

(Pratt, p.68-69)

 

Tips:

Kan in het bijzonder ook gebruikt worden in de vorm van kiemen of scheuten

“onderzoekers van de John Hopkinsuniversiteit in Baltimore onderzochten broccolikiemen op hun werkzame stoffen en ze deden daarbij verrassende ontdekkingen; in uitgegroeide broccoli zitten talrijke kankerremmers, maar in drie dagen oude loten zitten er nog honderd keer zoveel.” (Bohlmann, p. 66)  Een paar soeplepels broccolischeuten op de boterham of bij de aardappelen zijn hartig, knapperig en een oplossing voor mensen die geen broccoli lusten.

 

Rauw gegeten broccoli kan opgeblazenheid veroorzaken, vooral door de harde gedeelten en stronk.  Gebruik dan bij voorkeur alleen de buitenste roosjes.

 

Kies bij voorkeur jonge broccoli, want oudere is taai en heeft een sterke geur.  Hoe dieper de kleur, hoe meer fytochemicaliën of bioactieve stoffen.  Vergelende roosjes hebben hun beste tijd gehad.  Blijft 5 à 7 dagen goed in de koelkast.

 

Gebruik ook het blad van broccoli, daar zitten nog meer carotenoïden in dan in de roosjes.

Als u de stengels gebrukt, snijdt deze dan zo klein mogelijk om de bereidingstijd te verkleinen want de roosjes zijn sneller klaar.

 

Rauw bevat broccoli meer vitamine C maar gekookt zijn de carotenoïden beter opneembaar; beide zijn nuttig in de strijd tegen kanker.

 

Sommige voedingsmiddelen bevatten antithyroide stoffen, goïtrogenen, die een nadelige invloed uitoefenen op de vorming van het schildklierhormoon, zoals kolen (vb. broccoli, zuurkool,  spruiten,...), soja, walnoten, cassave (maniok), rapen, ramenas, radijs, mierikswortel, mosterd, pinda’s, waterkers,...

 

 

 

Geraadpleegde literatuur

Bohlmann, F, Gezond en fit dankzij genezende voeding, Zuidnederlandse uitgeverij, Aartselaar, 2004

Edgson, V. & Marber, I., The food doctor, Veltman, Utrecht, 2004

Mathijssen, E., Vitaminen en mineralen, Elmar, s.a.

Pratt, S. & Matthews, K., Superfood, Elmar, Rijswijk, 2005

Servan-Schreiber, D., Antikanker, een nieuwe levensstijl, Kosmos, Utrecht/Antwerpen, 2008

Sharon, M., Alles wat je moet weten over voeding en gezondheid, Zuidnederlandse uitgeverij, Aartselaar, 2001

 

 

© Luc Van Oost – gezondheidstherapeut – www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.  Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.  De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.  Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.  De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.