Aardappelen

 

Het is nauwelijks te geloven dat men lang geleden niets beters wist aan te vangen met aardappelen dan ze aan de varkens te voederen!

Aardappelen zijn zowat de gezondste bron van zetmeel, beter dan granen, want deze bevatten fytinezuur, dat een onoplosbare verbinding vormt met ijzer, zink, magnesium, koper en calcium, waardoor deze mineralen niet of nauwelijks kunnen opgenomen worden.  Tarwe bevat het meeste fytinezuur.  Voor een meer uitvoerige bespreking van de nadelen van granen, verwijs ik naar de betreffende tekst elders op de site.

 

Zetmeel of complexe koolhydraten worden door enzymes in het speeksel en de dunne darm traag omgezet tot glucose, zodat dit voor diabetici beter is dan het gebruik van industriesuiker en alles waar dit in zit.  Aardappelen bevatten ook niet zoveel zetmeel als granen, waardoor de pancreas minder zwaar belast wordt.  Dit zetmeel is bovendien lichter verteerbaar dan dat van granen.

Aardappelen zijn rijk aan vitamine B, C, kalium en voedingsvezels.  Ze worden in vele diëten voorgeschreven, bvb. bij maag- en darmkwalen, diabetes, nierproblemen, oedemen, overgewicht, reuma, zenuwkwalen, hart- en vaataandoeningen, enz.

Ook zal men bij aardappelen eerder geneigd zijn groenten te eten dan confituur, kaas, choco, enz zoals dat bij brood gebeurt.  Dit draagt extra bij tot een gezonde voeding.

Aardappelen hebben een basenoverschot in tegenstelling tot granen die een zuur-overschot hebben.  Ook bevatten ze vitamine C, wat bij granen niet het geval is.  Ze hebben ook een volwaardig eiwit, wat bij granen ook niet geval is.

 

Ten onrechte worden aardappelen aangezien als dikmakers.  Dit is eerder te wijten aan de sausen die men erbij neemt en aan de combinatie met vlees of vis, of ook aan de bereide aardappelen zoals chips, frieten, gebakken aardappelen.  Bovendien zijn ze kaloriearmer dan brood.

Ze laten zich op allerlei manieren aanbieden bvb. al of niet in de schil gekookt, gestoomd, gebakken, gepoft, gegratineerd, als puree, kroketten, frieten, …

 

De voordelen van de aardappel op een rijtje:

 

Aardappelen smaken uitstekend met een aantal keukenkruiden zoals verse basilicum, enkele blaadjes laurier, tijm, nootmuskaat, enz.  Dit is veel creatiever dan zout met zijn vele nadelen voor de gezondheid.

In de schil gekookte aardappelen hebben een geringer verlies van vitaminen.  Het is geen bezwaar om bij aardappelen plantaardige koudgeperste oliën te gebruiken, vb. lijnzaadolie omwille van  de aanbreng van de zo noodzakelijke omega-3-vetzuren.

 

Beperk uzelf niet tot het eten van altijd hetzelfde ras van aardappelen.  Wissel eens af. Trakteer uzelf gerust op deze heerlijke afwisseling.  Wist u dat er zo’n 250 soorten bestaan in de wereld?

Als u makkelijk last heeft van oprispingen, winderigheid, een zwaar gevoel in de buik, kan het nuttig zijn te letten op de juiste voedselcombinaties.  Voor de aardappel kunt u zich dan beperken tot de combinatie met groente en vet; de combinatie met eiwitrijke voedingsmiddelen zoals vlees, vis, gevogelte, eieren, soja is moeilijk verteerbaar, belast de pancreas en leidt makkelijk tot gedeeltelijke gisting van de koolhydraten en rotting van de eiwitten, met omzetting tot alcohol of vet, wat dikmakend is.

 

Enkele tips:

 

 Geraadpleegde literatuur:

 

http://www.nice-info.be/html/PROF/prof_setNN.htm?http://www.nice-info.be/html/PROF/NUTRINEWSONLINE/NNtoverknolIN.htm

www.aardappel.be

http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2978

Dittrich, K. & Leitzmann, C., Van nature gezond met bioactieve stoffen, Spectrum, Utrecht, 1998.

McKenna, J., Alternatieven voor antibiotica, De Driehoek, Amsterdam, 1999

Mathijssen, E., Vitaminen en mineralen CD-ROM, Elmar Uitgeverij, s.a.

 

© Luc Van Oost – gezondheidstherapeut – www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.  Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.  De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.  Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.  De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.