Glutathione

 

Omschrijving

Is een antioxidant en ontgifter, waarvan de werking in tienduizenden klinische studies werd onderzocht.  Wordt geproduceerd in lever, nieren, maag en darmen en ander weefsel.  De productie ervan vermindert met het ouder worden en door ziekte.

“It consists of just three amino acids, but it is the master antioxidant and detoxifier of the cell“ (Weston Price)

 

Functie:

  • Krachtige antioxidant tegen oxidatieve stress en veroudering
  • Recycleren en herbruikbaar maken van andere antioxidanten zoals vitamine C en E, alfa-liponzuur, co-enzyme Q10
  • Ontgifting van toxische stoffen als pesticiden, zware metalen (vb. kwik), oplosmiddelen,...
  • Bescherming van witte bloedcellen, bepaling van de sterkte van rode bloedcellen
  • Groot belang voor het immuunsysteem
  • Bescherming tegen virussen
  • Voorkoming van overmatige slijmvorming in de longe
  • Bescherming van het zenuwstelsel en hersenen tegen oxidatieve stress

 

Bevordert de productie van glutathione:

  • Vitamine C (500mg per dag verhoogt productie met 50%)
  • N-acetylcysteďne, te verkrijgen bij de apotheker, wordt voorgeschreven bij slijmen in de luchtwegen
  • Alfa-liponzuur , krachtige antioxidant
  • Glutamine
  • Methionine
  • Weiproteďne

      (Bounous, G., and Gold, P., The biological activity of undenatured dietary whey proteins [Immunocal]: role of glutathione, Clin. Invest. Med. (1991) 14(4):296-  09.).)

  • Vitamine B6
  • Vitamine B2
  • Selenium
  • Cysteďne (vooral in dierlijk eiwit), ook aangemaakt uit methionine; beide zwavelhoudende aminozuren
  • Meer eiwit verhoogt productie van G, maar meer dan 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht verhoogt de productie van G niet meer.  Teveel cysteďne kan zelfs de hoeveelheid G verminderen omdat het erg gevoelig is voor oxidatie.
  • Norepinephrine and epinephrine (both alpha and beta agonists) also stimulated GSH absorption but not to the same extent as phenylephrine
  • Alcohol (bier, wijn, likeur,...) vermindert de productie van G

 

Natuurlijke bronnen :

  • Rauw melkwei, verhoogt o.a. productie van G in de milt, bijdragend tot snelle vermenigvuldiging van witte bloedcellen
  • Rauwe melk
  • Rauw ei-wit
  • Mariadistel met de krachtige antioxidant silymarine, beschermt de lever tegen schade
  • Curcuma (met de ontstekinigsremmende stof curcumine)
  • Rauw vlees
  • Voedingsmiddelen met zwavelverbindingen zoals knoflook
  • Broccoli, aardappelen
  • Asperge en tomaten (rauwe, meeste)
  • Avocado
  • Okra
  • Kool
  • Spinazie
  • Walnoten

 

Bereidingen zoals koken en ook bewaren reduceert het gehalte aan glutathione snel, behalve invriezen.  Een voedingswijze met veel rauwkost levert dus meer G dan voeding met veel gekookt en bereid voedsel.

 

Table 1. Comparison of Glutathione in Fresh vs. Cooked Foods
(in milligrams per 3 1/2 oz (100 g) serving)

Food Glutathione Content
Apples Uncooked: 21.0 mg Cooked: 0.0 mg
Carrots Uncooked: 74.6 mg Cooked: 0.0 mg
Grapefruit Uncooked: 70.6 mg Cooked: 0.0 mg
Spinach Uncooked: 166 mg Cooked: 27.1 mg
Spinach (4) Uncooked: 9.65 mg Cooked: N/A mg
Tomatoes Uncooked: 169 mg Cooked: 0.0 mg
Asparagus (4) Uncooked: 28.3 mg Cooked: N/A mg
Avocado (4) Uncooked: 27.7 mg Cooked: N/A mg
Purslane (4) Uncooked: 14.81 mg Cooked: N/A mg

 

Ik merk op dat asperge in deze tabel geen van de grootste G-leveranciers is, terwijl andere bronnen vermelden van wel.

 

Geraadpleegde literatuur

www.selfgrowth.com

Nutr Cancer. 1992;17(1):57-75.

Jones DP, Coates RJ, Flagg EW, Eley JW, Block G, Greenberg RS, Gunter EW, Jackson B.,

Glutathione in foods listed in the National Cancer Institute's Health Habits and History Food Frequency Questionnaire, Department of Biochemistry, Emory University, Atlanta

http://www.messaggiamo.com/nl/diet/42386-dietary-sources-of-glutathione.html

Masterjohn, Ch., The Biochemical Magic of Raw Milk and Other Raw Foods: Glutathione,  http://www.westonaprice.org/

www.naturafoundation.nl glutathion_gereduceerd_glutathion_110630.pdf

 

© Luc Van Oost – gezondheidstherapeut – www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.  Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.  De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.  Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.  De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.