Alfalfakiemen (luzernescheuten)

 

Alfalfakiemen of luzernescheuten dient men als zeer jonge groenten te beschouwen.

Er is geen voedingsmiddel dat zo vers op het bord kan liggen als kiemen.  Tot op het moment van eten blijft de kiem groeien waardoor de kwaliteit van de inhoudsstoffen optimaal blijft.

Kiemen zijn voedzaam, gezond en gemakkelijk te gebruiken.  Ze zijn veel lichter verteerbaar dan zaden, vermits het zetmeel omgezet is in enkelvoudige suikers, de eiwitten in aminozuren, en de enzymen nog werkzaam zijn aangezien er geen bewerking heeft plaatsgevonden.  De mineralen zijn in hun organische vorm opgeslagen en gekoppeld aan makkelijk opneembare verbindingen, en de vitaminen in zijn in relatief grote hoeveelheden aanwezig.

 

Kiemen zijn een prachtige ondersteuning en zouden dagelijks gegeten moeten worden om het lichaam te verjongen en te vernieuwen.  Ze zijn heel geschikt om bepaalde voedingstekorten te voorkomen of op te heffen, bvb. bij verzwakte mensen, bij ondergewicht en bij stress.

Doordat het lichaam alle noodzakelijke voedingsbestanddelen toegevoerd krijgt, ontstaat zuivering van het bloed, verjonging van de cellen, versterking van het afweersysteem, een hoog niveau van energie en verbetering van de lichaamsfuncties.  Bovendien verbeteren ze de darmflora.

 

Pionier in de natuurgeneeskunde, Prof. Paul Bouts (°1900-†1999, Rotselaar, Sol et Vita), die op zijn 95e nog volop consultaties gaf, propageerde het gebruik van spruitgroenten of kiemen. “Het wondere kiemproces geeft deze miniplantjes een bijzondere energetische voedings-kracht.  Dit vertaalt zich in een grote toename van de inhoudsstoffen.  Kiemen vormen zo één van de meest natuurlijke intense bronnetjes van mineralen en vitaminen; de eiwitten in de kiemen worden gehydrolyseerd, dit geeft een toename van de hoeveelheid wateroplosbare eiwitten, maar ook van de vrije aminozuren, waardoor ons organisme er vlotter kan over beschikken. Koolhydraten worden omgevormd tot monosachariden, die op hun beurt makkelijker worden opgenomen. Men kent een spectaculaire toename van vitamines, voornamelijk van de B-groep, C, E en carotenoīden. Kiemen zijn een zeer bijzondere en lekkere voeding, die je zonder tuin kan laten groeien en je dagelijks een zeer natuurlijke en rijke voeding geeft.

Enkele voorbeelden zijn:

- Alfalfa: Hoge concentratie aan vit. A, B, E en bètacaroteen, een antioxidant bij uitstek.

- Fenegriek: Vit. A, B1, B2, B3, B5, D; Min: Fe en P; sterk ontzurend, verhoogt immuniteit, steun pancreas, eiwitrijk

- Soya: Vit. A, B1, B2, B3, B9, C, E; Min: Ca, P, Fe; rijk aan eiwitten, de kiem is hydrocalorisch (wat er een goede vermageringsbondgenoot van maakt)

- Rode Klaver: stimuleert immuunsysteem, vertraagt veroudering door uitstekende antioxidante eigenschappen, rijk aan vit. B, C, E en pro-vitamine A

- Prei: ietwat pikante smaak, rijk aan beschermende zwavelmoleculen, vit : A, B1, B2, B9, C en E, een krachtige infectiebestrijder, anti-reumatische en vochtafdrijvende eigenschappen

- Broccoli: is een uitstekende beschermende antioxidant, zijn sulforafaan vormt een reducerende factor tegen tumoren, bevat bijna alle antioxiderende voedingselementen zoals: ulforafaan, indolenglutathion, quercetine, betacaroteen, vit C en E.

- Rammenas is een vriend van de lever en de galblaas, is een wortel die sterk en doeltreffend zuivert.

 

Kiemzaden kan men in de meeste natuurvoedingswinkels bekomen, en ook op bestelling via de verzenddienst van Sol et Vita (016/580952)) of van Groene Dag Flobecq. (068/751601)

 

Alfalfa bevat vit. A, B1, B2, B3, B6, B12, C, D, E, F, K, U, Co-Enzym Q10, biotine, fosfor, kalium, calcium, magnesium, koper, mangaan, kobalt, ijzer, fosfor, zink, selenium en sporenelementen als nikkel, strontium, palladium en ook alle essentiële aminozuren.

 

Men kan in principe makkelijk zelf kiemen kweken, met handige kiembakjes. In de supermarkt zijn tegenwoordig een variëteit aan kiemen het hele jaar beschikbaar.  Veel kiemen hebben een sterke smaak en men kan ze daardoor slechts in beperkte hoeveelheid gebruiken; alfalfakiemen daarentegen hebben een vrij neutrale smaak, zijn knapperig en zacht en men kan er veel van eten.

Alfalfa is al 2000 jaar bekend als veevoer, groenbemester en reservegras.  Opmerkelijk aan alfalfa is de enorme volumevermeerdering tijdens het kiemen: 1 eetlepel zaad is voldoende voor een pot vol gekiemde groente.  De kiemtijd bedraagt 6 à 7 dagen.

 

 

Geraadpleegde literatuur: 

Faché, W., Broccolischeuten remmen kanker, in: Leefnu I, nr.1, augustus 2003, pp.5-6

Houben, J., Voedingsmiddelenleer, Arinus, Genk, 1995

Sharon, M., Alles wat je moet weten over voeding en gezondheid, Zuidnederlandse Uitgeverij, Aartselaar, 2001

http://www.nal.usda.gov/fnic/cgi-bin/list_nut.pl

http://users.skynet.be/dietistenvereniging/

http://www.naaic.org/Alfalfa/Importance.html

http://www.soletvita.be

 

 

© Luc Van Oost – gezondheidstherapeut – www.lucvanoost.be

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd en mag op geen enkele wijze worden vermenigvuldigd of doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming van de auteur.

Dit artikel werd met de meeste zorg samengesteld.  Niettemin is het nooit geheel uitgesloten dat informatie door tijdsverloop, recent wetenschappelijk onderzoek of andere oorzaken onjuist, onvolledig of achterhaald is.  De auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige directe of indirecte gevolgen voortvloeiend uit de gegevens.  Dit artikel is niet bedoeld als vervanging voor een medische diagnose en medische zorg door een arts.  De lezer wordt uitdrukkelijk geadviseerd zijn arts te raadplegen bij enigerlei klachten of symptomen.

Suggesties, commentaar en reacties zijn steeds welkom op het vermelde e-mailadres.