YournameCom © 2007 • Privacy Policy • Terms of Use

Sardinië (Italië)

Ikaria (Griekenland)

Okinawa (Japan)

Loma Linda (Californië, VS)

Nicoya (Costa Rica)

Levenswijze

Eenvoud en soberheid

Dagelijks tijd voor stilte, gebed, bezinning, meditatie

Positief denken en humor

Behouden van een doel in het leven

Tijd voor ont-spanning

Verplaatsen zich op natuurlijke wijze vnl. te voet of met fiets

Blijven verder werken op eigen tempo (“pensioen” bestaat niet in die gebieden)

Sociaal

Blijven opgenomen in familieleven (rusthuizen voor bejaarden bestaan er vaak niet)

Raadgever voor familieaangelegenheden, behoud van waardevolle functie

Behouden van een kring van vrienden en gelijkgestemden

Voedingspatroon

vnl. plantaardig (groenten, fruit, noten, peulvruchten, kruiden, olijfolie, volle granen, zeewieren,...)

als dierlijk eiwit vnl. vis, melk van geiten of schapen

vaak zelf gekweekt

Dit komt overeen met wetenschappelijke bevindingen zoals deze naar voren worden gebracht in het medisch vegetarisme, met vertegenwoodigers zoals:

dr. Caldwell Esselstyn

dr. T. Colin Campbell

dr. Dean Ornish

dr. Neal Barnard

dr. Joseph Mercola

dr. Michael Klaper, dr. Michael Greger, dr. John McDougall,

Prof. Gidon Eshel

Kenmerken van dit voedingspatroon

anti-inflammatoir

rijk aan basen: goed zuur-/basenevenwicht, ontzurend ipv verzurend

rijk aan beschermende stoffen: vitaminen, mineralen, enzymen, anti-oxidanten, sporenelementen, ballaststoffen, fytochemicaliën, goede vetten

nauwelijks of geen geraffineerde voedingsmiddelen zoals suiker, witmeel

meer voedingsmiddelen en minder voedingsproducten

arm aan cholesterol, zout, eiwit, vet, calorieën

Buettner, Dan, The Blue Zones, Lessons for living longer from the people who lived the longest, National Geographic, 2005

Buettner, Dan, Het geheim van langer leven : de beste tips voor een lang, gezond en gelukkig leven, National Geographic, 2009

Happiness Hotspots

Verder bestudeerde men ook de zogenaamde Happiness Hotspots, plaatsen in de wereld waar de mensen het gelukkigste zijn.  Deze bevinden zich in:

Denemarken

Singapore

Mexico

San Luis Obispo, Californië

Zo kwam men tot het 6 Thrive programma, een indeling van alle adviezen in 6 groepen.

Zie: http://www.bluezones.com/live-happier/

Weinig milieuvervuiling (lucht, water, voedsel)

Dunbevolkt, platteland

Meeste gebieden zijn gelegen aan de zee

Blue Zones: waar je met gemak 100 jaar wordt

Hoe jaren aan je leven toe te voegen en/of leven aan je jaren.

Voor zij die van het leven houden en het zo lang mogelijk willen (be)leven

Wat zijn Blue Zones?

In deze gebieden vindt men opvallend meer actieve en gezonde 90- en 100-jarigen dan in de rest van de wereld. 

Het gaat hier om:

Deze gebieden werden door geleerden bestudeerd met de bedoeling te komen tot adviezen voor de algemene bevolking naar levenswijze, voedingswijze, levenshouding, enz. om langer te leven en de kwaliteit van leven te verbeteren.

Zo kwam men tot het Power 9 programma, een indeling van alle adviezen in 9 groepen.

Zie: http://www.bluezones.com/live-longer/

Laten we eens kijken naar een aantal factoren die in deze gebieden naar voren komen, ondanks onderlinge verschillen:

Milieu